SÖK

Låt dig inspireras

Av våra 13 233 publicerade alster i Bildportfolion.

Slumpmässigt urval 50 st

Rubrik / AOBildBeskrivningMaterialSkolaÅk
parafras
1. Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?först tänkte jag göra bamse elak men tyckte att det redan fanns rätt många sådana och att det var lite tråkigt så jag gjorde om bakgrunden till tåg och tågräls. 2.Vilken teknik/tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av?jag använde blyerts, a4 papper, vanliga typ kritpennor. 3. Vad är syftet/budskapet med din ”Parafras”?Att jag älskar bamse.4. Vilka kopplingar till dig finns med?Att jag älskar bamse. 5. Vilken konstnär har du utgått och inspirerats av?vet inte om det finns någon eftersom att han är från en bild. 6. Vad gick bra?att måla bamse. jag blev väldigt nöjd med honom och har inte blivit nöjd på något jag gjort i bilden. 7. Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?vet inte
Hedeskolan7
Monster
Jag valde att göra ett popcorn för att precis som ett popcorn så är jag väldigt poppig och energifylld. En annan bonus är att jag älskar majs och det är en stor del av min personlighet. När jag började tänka på bakgrunden kom jag på att jag ville rita min spis. Vi gör popcorn varje fredag och det är en mysig familje tradition som jag ville få med i min bild genom att lägga till en kastrull med popcorn. Det gjorde jag också för att göra bilden lite mer intressant och levande eftersom att det ser ut som att mitt monster poppar ut ur kastrullen. När jag skissade på min bild började jag med bakgrunden och det gick bra. När jag skulle rita själva popcornet så hade jag en referens bild men tyckte att det var lite svårt att rita av och därför valde jag att använda mig av ett rutnät. Jag la ett rutnät över min referensbild i min mobil och sedan ritade jag ett rutnät på min skiss för att kunna förstora bilden till min skiss. När jag hade en ide och en plan för hur jag skulle göra började jag skissa på mitt stora papper. Jag började med bakdrunden och sedan gjorde jag själva popcornet. Då gjorde jag samma sak med rutnätet. Jag visste inte vilken typ av ansikte jag ville ha men valde senare att ha ett glatt och roligt ansikte. När jag sedan började med oljepastellen började jag på en kopia. Jag har inte använt mig av oljepastell så mycket innan och tyckte därför att det var svårt. Jag började med kastrullen för att få in känslan men jag tyckte att det såg konstigt och fel ut. Det var mycket svårare att på till det utseendet jag ville ha men när jag fick lite hjälp och råd så lärde jag mig att det behövdes mer krita och att jag behövde kladda mer för att jag skulle få en slät fin yta som liknade metallen. Jag tyckte då att det gick mycket bättre och jag försökte tänka mycket på de olika nyanserna och var skuggan kommer falla. Att få till rätt perspektiv kan jag ibland tycka är lite klurigt men jag försökte dra alla sträck rätt för att det skulle se bra ut. när jag kände att jag hade tränat tillräckligt och att jag kunde använda mig av oljekritor började jag på mitt riktiga papper. Jag började med kastrullen och eftersom jag hade testat på mitt kopierade papper gick det ganska bra. Jag målade också lite popcorn i kastrullen och jobbade en del med tekturen tills jag var nöjd. Sedan började jag med monstret och först gick det rätt bra. Jag la en bas av vit krita för att det skulle gå lättare att blanda de andra färgerna. Jag la lite gula och bruna färger för skugga, ljus men också för att det skulle se lite smörigt ut. Jag blev inte så nöjd för att jag tyckte inte att det såg rätt ut för att den var lite för beige i färgen och formerna var lie för mjuka. För att fixa det skrapade jag av lite färg och gjorde lite mer gul vit i färgen för att det skulle se ut som ett popcorn igen. När jag var nöjd med det började jag med bakgrunden. Jag började i högra hörnet som skulle se ut som sten. För att det skulle se ut som jag ville tryckte jag ner kritan och twistade den lite för att skapa små prickar. Jag gjorde så med några olika färger. Sedan gjorde jag träet högst upp i bilden genom att dra lätta sträck med en med en lite mörkare brun och sedan blanda ut det med med en ljusare brun. sedan målade jag resten av bakgrunden och försökte åter igen att tänka på skuggor och ljus. jag tycker att jag har lärt mig mycket om oljepastells tekniker. Det är lite svårt att använda ibland men jag gillar det eftersom man kan få fram så fin textur. Jag hade samma metall ”look” runt hela bilden för att skapa en slags ram. När jag gjorde den digitala delen valde jag att ta en bild på Erica. Jag tycker om att vara med henne så det gör mitt popcorn också. Jag ville ha samma känsla av att popcornet hoppade så jag satte det i hennes luva. För att göra det använde jag mig av Procreate. Jag suddade runt kanterna av mitt monster. Jag arbetade på olika lager när jag infogade min bakgrundsbild och till sist la jag lite färg vid luvan för att skapa lite av en skugga. Jag använde mig av verktyget gaussian blur för att det skulle se mjukt och blandat ut. Det fick bilden att se mer ihopsatt ut tycker jag. 
Engelbrektsskolan7
Mönster rapportering
.
Engelbrektsskolan8
Parafras
1. Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?Jag har skapat en bild där jag har ritat vågor med ett stort fartyg i mitten. Original-bilden har flera olika mindre båtar i sig. De avbildade båtarna antas frakta fisk från de södra öarna till Edo, fiskare var en av de lägre klasserna under denna tiden. Jag valde att måla ett fartyg som jag själv associerar som lite mer pirat-skepp och västländskkultur eftersom jag ville blanda lite olika kulturer. Jag tog även bort det traditionella motivet med berget Fuji som ofta framkom under denna epok och täckte över det med ett stort skepp. 2.Vilken teknik/tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av?Jag började med att skissa fram alla konturer med blyertspenna och suddgummi. Jag gjorde skissen och den färdiga produkten på samma papper, vilket var ett grövre A4. Jag målade min bild i akvarellfärg, och jag använde mig av färgerna, blå, vit, brun och svart. Jag späde ut färgen med mer vatten för att göra den ljusare och tog mer färg vid de mörkare delarna. Blå användes till vågorna, brun till båten, vit till de ljusare delarna på vågorna och till snön, svart spädde jag ut och skapade den gråaktiga färgen till himlen. När jag målade använde jag en tunn pensel för att försöka få med så många detaljer som möjligt.3. Vilken konstnär har du utgått och inspirerats av?Original konstverket heter "Under vågen utanför Kanagawa" och är skapad av den japanska konstnären Katsushika Hokusai. Han levde på 1800-talet i Japan. Målningen skapades runt 1832. Katsushika Hokusai i sedvanliga bilder av berömda platser var alltid Fuji bildens fokus, men Hokusai vände på denna regel och gjorde berget mindre och gav monstervågen fokuset. 4. Vad gick bra?Jag tyckte det gick bra att skissa och jag kände mig nöjd efter att ha gjort första skissen på vågorna. Jag är väldigt nöjd med mitt arbete som helhet och till min förvåning gick även färgläggningen bra, jag upplever att färg kan göra bilden 100 gånger bättre eller förstöra det hela om det blir fel. Men i detta arbetet är jag väldigt nöjd med färgläggningen. Det jag blev som mest nöjd med är den största vågen, som jag upplever blev väldigt lik originalet.5. Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?Jag tyckte det var ganska svårt att göra det blåa i rätt nyans vid de olika färgerna, jag använde nämligen samma färg till alla de olika nyanserna av blå och späde ut de olika mycket, men nu i efterhand tycker jag det ser bra ut. Jag hade även lite svårighet att rita skeppet och använde inte linjal från början och var då tvungen att göra om eftersom det inte blev rakt. Det kommer jag definitivt tänka på till nästa gång. 
Hedeskolan7

Popkonst åk 5
Lillsjöskolan5
7 Bilder
Tipsen!Bild 1. Jag försökte komma så nära som möjligt med kameran.Bild 2. Busken lyste gult i våran trädgård när allt annat inte hade någon färg. Bild 3. Jag tyckte om att få med hummertinorna och bergen i bakgrunden.Bild 4. Skuggan blev som en fin väg ut på havet.Bild 5. Här ser man att trädet är nära och Lisebergs tornet är i bakgrunden.Bild 6. Det här är hur det kan se ut för en katt som är ute på promenad.Bild 7. Solen lyste på berget.
Vasaskolan6
Parafras
i början så tänkte jag att jag skulle digitalisera monalisa med att rita ut ett rutnät på mona lisa och sedan sätta ut olika färger och styrkor i rutorna. men efter ett tag så ändrade jag mig och jag tänkte istället att jag skulle rita ut mona lisa med kuber som var av olika storlekar. jag ändrade mig på grund av att digitalisera mona lisa skulle ta för lång tid. så jag valde att bygga upp henne av kuber av olika storlekar och former. Det jag tyckte var svårt med min bild var att jag skulle få att ansiktet och håret inte skulle så ut som att dom var ett och samma utan att det var hår och ett ansikte och inte ett stort ansikte. och att göra att håret skulle få en annan färg än ansiktet.jag använde mig av en mjukare penna vid kuberna i håret och en hårdare penna i ansiktet så att ansiktet och håret inte skulle blända ihop. Och se ut som att håret har en annan färg än vad ansiktet har. Jag använde olika typer storlekar på kuberna för att fylla utrymmen och att ge lite volym till delar av bilderna. då jag ibland la kuberna överlappande och vissa enskilda. som tex håret där la jag många kuber överlappande varan för att håret skulle få volym medan i ansiktet på vissa platser där jag la kuberna enskilda. jag använde tex mycket överlappande kuber till vänster på bilden för att det skulle föreställa en flod och träd som styr floden neråt. jag gjorde kuberna tätt intill varan för att representera en skog. jag gjorde dom i olika storlekar för att det skulle göra att saken var närmare och att få mindre detaljer.  min parafras skiljer sig väldigt mycket ifrån originalet. jag använde mig av kuber i olika storlekar och former för att bygga upp mona lisa. jag valde att förnedra mona lisa för att göra henne mer digital men också futuristisk. eftersom att om man kollar på bilder digitalt så är dom uppbyggda av små kuber. så jag valde att ändra så att dom var stora och uppbyggde strukturen och volymen av bilden. ( •_•) + ⌐■-■  =  (⌐■_■) Gangster Level Actived.༼ つ ◕_◕ ༽つ wuuuuuw 
Engelbrektsskolan9
Slutprojekt åk 9
Frågor till Mitt slutprojekt åk 9 Först: Har du varit borta pga förkylningssymtom så det drabbat ditt projekt arbete? Svar: ja ------------------------Här ska du ladda upp: - Din projektidé (Ta kort av lappen du skriver första lektionen och ladda upp den här)- En skärmdump av det/de konstverk (eller stil) du utgår från och ladda upp i alstret Slutprojekt åk 9. I Bildportfolio.- Fotodokumentera från idé till färdigt resultat! Foton på hur ditt projekt växt fram steg för steg, färgblandningar du gör för att redovisa din arbetsprocess i bild, steg för steg. (bedöms i kriteriet 6 i matrisen) - Svara på frågorna nedan :-) Frågor1. Konstverk/konststil/design du utgår från (bedöms i matris 9)Svar: tom Cruise acrylfärg 2. (Om du inte fotat projektidén kan du svara här, annars räcker första skissen) Berätta om ert projekt och er idé! Hur kom ni fram till vad ni skulle göra? Svar:  jag tycker om tom Cruise som skådespelare och tänkte därför måla va honom, tyckte det kunde va kul att måla honom i acryl färg3. Vilka tekniker och material har du använt? (bedöms i matris 2 +3)Svar:  acrylfärg, tavelduk, penslar, blyertspenna 4. Berätta om din arbetsprocess. Hur växte ditt arbete fram? Vad är du nöjd med? Vad var svårt - och hur tog du det förbi det som var svårt? Har projektet förändrats på vägen? Skulle du gjort något annorlunda om du fick göra om något? (Vad i så fall).Svar: jag är nöjd med det jag gjort än så länge , huvudformen och ögonen är verkligen likt honom  
Ljungarum9
Pokemon
Beskriv din arbetsprocess. Du kan utgå från frågorna nedan eller tänka fritt. Men viktigast är att du beskriver hur ditt arbete har fortlöpt från första skissen till slutresultat, dvs hur du jobbat och tänkt under hela processen.   Vad var lätt/svårt? Hur har du testat dig fram?  Beskriv hur du gjort för att tex fejda/blanda/fördriva oljepastell?  Hur har du tänkt för att få fram ljus och skugga?   Berätta om din komposition, och varför bilden är uppbyggd som den är.  Vad har du tagit bort/lagt till från skisserna?   Förklara hur du jobbat för att få fram textur, dvs hur har du gjort för att det ska se ut som tex glas, päls, gräs, hud, sand, vatten osv.   Har du nyanser i bilden eller är det ”bara” färglagt med en färg i varje form?   Varför ser din pokemon ut som den gör och varför är den i just den miljön? Här kan du beskriva vad bilden innehåller och varför. Jag har gjort en Pokémon som då har ett lejonhuvud, ormkropp och fladdermusvingar. Jag måste säga att det var väldigt svårt att hitta inspiration till min Pokémon för att från början var planen att ha ett kycklinghuvud och fladdermusvingar samt en svans. Men jag blev inte så nöjd med den idén. Så jag beslutade mig för att tänka om och för att hitta ny inspiration till min Pokémon, och då kom jag på en idé nämligen att ha ett lejonhuvud åt sidan för att det såg fint ut och för att det hade passat väldigt bra. Sen när det kom till kroppen så var det bara en rak kropp och det var då jag fick idén om att ha en ormkropp för att jag hade ändå en helt rak kropp och då var det bättre att jag gjorde om det till en djur kropp. Sen så hade jag kvar fladdermusvingarna för att jag tyckte de passade in väldigt bra till lejonhuvudet och orm kroppen. Jag har testat på fram på så sätt att jag har skissat och ritat och sett vilka färger som passar in bra och om det är nåt som jag ska lägga till osv. Sen har jag även svarta/grå hål på min Pokémon för att jag har ett brännmärke på mitt knä och då så kände jag att det var väldigt fint att ha dessa märken för att det representerar mig. Sen när det gäller bakgrunden så har det varit både lätt och svårt för att vissa delar har varit lätta att göra och andra har varit svårare att göra. Som te.x växten, havet, skogen har varit lätt och det som har varit svårt är vattenfallet, bergsklipporna, bron. Och sen när det gäller själva Pokemonen så har lejonhuvudet varit svårare att göra än ormkroppen och fladdermusvingarna. När jag skulle använda oljepastells kritorna behövde jag använda vissa tekniker för att min Pokémon skulle vara så bra så möjlig. När jag skulle rita på lejonhuvudet så använde jag varma färger som röd, orange, gul och det gjorde jag för att lejon brukar var gula eller de brukar vara i en varm färg och befinna sig i en varm miljö. Så jag tog röd färg och ritade på håret och för att kunna klargöra lockarna så använde jag en svart krita. Sen emellan håret och själva ansiktet så använde jag orange färg och det gjorde jag för alltså för att det skulle gå från röd till orange och sen till gul alltså att fejda i varma färger. Sen när jag väl kom till ansiktet så tog jag en gul krita och ritade gult på ansiktet. Och ibland använde jag mig ut av lite mörkare krita som röd eller svart för att klargöra vissa ställen på ansiktet alltså då morrhåret och munnen samt nosen. När jag skulle göra ögat så tog jag en röd krita och ritade runt ögat så att det skulle se ut som att lejonet hade en röd eyeliner runt om och för att det skulle ge kontrast till allt det gula. Och för att ge lite mer kontrast på ansiktet så valde jag att ha ett blått öga som då är en kall färg och det skulle verkligen smälta in på ansiktet. Jag tänkte ungefär samma sak på ögonbrynet fast att jag använde en lila färg på ögonbrynet för att det skulle passa in med det blå ögat. När jag skulle göra fladdermusvingarna så tänkte jag använda mig ut av lila/rosa färg och då började jag med att först göra kanterna på vingarna rosa/ljus lila  och då fick jag blanda lite svart och ta en väldigt ljus lila krita och även lägga in mycket vit för att det skulle bli en väldigt ljus färg jag fick använda mig mycket ut av skiftning på kanterna av vingarna alltså att lägga in vit för att göra det ljusare. Sen så skulle jag göra mitten ut av vingen och då skulle jag göra det mörkare så då tog je en mörk lila och svart krita och sen så blanda jag bara för att verkligen få det mörklila. Sen så skulle jag rita orm kroppen och då använde jag mig ut av kalla färger såsom mörkblå, grön, ljusgrön. Och det gjorde jag för att ormar brukar oftast vara i de färgerna alltså lite kallare färger. Och då tog jag och fejdade dessa från mörkt blått på toppen ut av kroppen och sen fortsatte jag med grönt i mitten ut av kroppen och sen längst ner med ljust grönt så att man tydligt skulle se fejdningen ut av kalla färger på orm kroppen. Sen när jag skulle göra märken som finns lite överallt på kroppen använde jag mig ut av svart runt omkring märkena och sedan använde vit och skiftade för att få lite grått samt lite vitt i mitten.Sen så har jag en bakgrund som då föreställer ett sagolikt landskap där det är ett vatten fall som sitter just på bruna stenar och som rinner ner och skapar hav. Sen så finns det även en växt just i havet och en brun bro som är vid sidan och som leder till en skog/äng. Sen lite längre upp så finns rosa/lila bergsklippor och på andra sidan av Pokemonen så finns även svart/grå bergsklippor samt skog. Och längst upp har vi himlen. På bakgrunden så har jag gjort det skuggigt ut av svart krita som jag då ritat och som finns på sidan ut av bron och jag har gjort det för att man tydligt ska se att bron leder in till någonstans. Sen när jag skulle rita vattenfallet använde jag mig ut av mörkt blått på sidorna och sen tog in en lite ljusare blå och använde tekniken skiftning för att få till det vita och att det skulle se ut som att det rinner genom stenarna. Sen på de rosa bergsklipporna hade jag tagit mörklila krita på toppen och sen så hade jag rosa på bergsklipporna samt då använde jag mig ytligare en gång till av skiftning att då ta vita kritan och rita och sen bredvid det vita tog jag mörkare lila krita för att man ska kunna se att det är flera berg och för att kunna visa det måste man oftast använda sig ut av mörka och ljus färger samt vitt. När jag skulle rita himlen så tog jag en väldigt ljusblå färg och börja bara färga väldigt försiktigt och meningen var att himlen skulle vara väldigt ljus och då fick jag blanda blå med vit för och få till det väldigt ljust. När jag skulle göra de grå bergsklipporna så tog jag en svart krita och börja rita på sidan och sen tog jag en vit krita för och få till den grå färgen och på vissa ställen kan man se att det är väldigt svart på bergsklipporna och det är för att jag har gjort det lite skuggigt för att det mer ska se ut som bergsklippor och då använt vit krita för att få till det lite ljust. När jag skulle göra havet så tog jag mörkare blå  för att få det skuggigt och sen så tog jag en vanlig blå och blanda in det för och få det lite ljusare i mitten använde jag en vit krita men jag använde den väldigt lite. När jag skulle göra ängen som är vid bron så skuggade jag längt upp och på sidorna och fejdade ner i gröna ljusare färger. Och sen när jag gjorde stora växten så tog jag mörk grön och fyllde i vid kanterna för och då få det skuggigt och sen tog jag ljusare grön och fyllde i och sen tillslut tog jag gul på vissa ställen för och få det ljust. När jag skulle göra märkena på Pokemonen så skuggade jag med svart och tog och blanda med vit och fick det grått runt sidorna och sen så tog jag och skifta i mitten av alla märkena för och få det ljust. Min komposition eller hur min Pokémon är uppbyggd på såt sätt att den har ett lejonhuvud och en orm kropp samt fladdermus vingar och det jag försöker säga med min Pokémon är mina egenskaper och saker som presenterar mig som t.ex. märkena jag har på min Pokémon är då inspirerat från mitt märke som jag har på knät. Lejonhuvudet står för min mental styrka alltså att jag är mål inriktad och ger inte upp, och det känner jag passar in väldigt mycket på mig och anser det som min egenskap. Och orm kroppen står för att snabbt reagera och undvika möjliga farligheter. Fladdermusvingarna det representerar framgång i framtiden vilket är det jag går för i livet. Jag har även gjort så att pokemonen flyger uppåt och den befinner sig i ett sagolikt landskap och det finns olika vägar/utmaningar i min bakgrund som då representerar olika vägar man tar i livet och utmaningar man måste motstå i livet.Så från början i mina skisser så hade jag ett kycklinghuvud och fladdermus vingar samt även en fågelkropp som hade fötter och fjädrar längst ner. Men jag blev inte så nöjd med idén framförallt för att jag kände att den inte representerade mig i egenskaperna och för att jag inte tyckte om pokemonen. Så det jag gjorde var att ha ett lejonhuvud istället och en orm kropp istället för en kycklingkropp samt att ta bort fötterna, och fjädrarna som sitter längst ner. Jag behöll fladdermusvingarna dels för att jag kände att de representerade mig och för att jag tyckte de passa in på min Pokémon.För att få håret att se bra ut så har jag tagit en svart krita och ritat lockar väldigt hårt för att det ska vara tydlig att det är lockar. Sen har jag tagit lite gråt och lagt vid de svarta lockarna för att det ska ge lite ljus och sedan ritat rött väldigt hårt. För att få till vattenfallet så behövde jag skugga väldigt mycket på kanterna med mörkblå. Sen när jag skulle göra själva vattenfallet så hade jag olika varianter ut av blå för att kunna variera. Så i mitten ut av vattenfallet så hade jag blått och några streck som var lite mörkare sen så använde jag mig även ut av skiftning och tog och rita en massa vitt på vissa ställen på vattenfallet för att man ska kunna se att den går ner för stenarna. Sen när jag ritade havet så tog jag ock skugga med mörkare blå på sidorna och sedan gick in med en lite ljusare blå och blanda lite med vitt för och få det lite ljusare till mittpunkten. När jag jobbade med stenarna på vattenfallet så fick jag använda mig ut av färgerna brun, orange, vit, svart och då tog jag och skuggade lite med svart färg så att man skulle kunna se själva formen på stenarna och sen så tog jag och färgade lite brunt och färgade ungefär ett sträck orange och la till vitt och blandade.Jag har nyanser i bilden och jag har fejdad väldigt mycket på min Pokémon och det har jag gjort på exempelvis kroppen där jag har fejdat från mörkblå till grön sen till ljus grön, stenarna jag har olika färger som svart, brun, orange, vit. Vattenfallet där jag har använt olika typer ut av blå färg. Och bergsklipporna de som är rosa och lila för på de som är rosa har jag använt nyanser som ljusrosa, lila, vit och på de lila bergsklipporna så har jag använt mörklila och ljusrosa för att ljusa till det på sidan. Även på ängen som är vid bron har jag ritat i olika gröna nyanser och jag har även använt lite gul för att få det ljust längst ner vid ängen. Sen på skogen bakom vattenfallet så har jag använt mig ut av olika gröna nyanser då har jag tagit och skuggat mörkgrön och sen fejdat ner med ljusare varianter av grön. Och de grå bergsklipporna bakom skogen har jag använt mig ut av svart, grå och vit och blandat de och fått grå.Anledningen till att den ser ut som den gör är för att jag tyckte att alla dessa djur såg bra ut och passade in med varandra och jag tyckte egenskaperna som dessa djur hade representerade mig. Och anledningen till att den är i den miljön är för att lejon, orm, fladdermus befinner sig oftast i olika miljöer och då tänkte jag försöka göra en miljö/bakgrund där alla djur som jag har på min Pokémon ska kunna passa in fastän att det inte är den miljön de brukar vara i. Min Pokémon är inte ett riktigt djur som finns i verkligheten och då tänkte jag att det skulle vara fint om jag hade ett sagolikt landskap. Där det finns både hav, vattenfall, stenar och skog, äng, bro. Även bergsklippor som är rosa och lila som inte finns i verkliga världen. Och det var det jag även tänkte på var att ha lite blandat i min bakgrund medtanke på att min Pokémon var väldigt färgglad och då kändes väldigt tomt om jag bara exempelvis skulle ha hav eller skog då hade det varit väldigt tomt och det var därför jag ritade väldigt olika saker på min bakgrund och även för att min Pokémon skulle passa in i miljön jag har ritat.   
Engelbrektsskolan7
Robot
 Vad har du gjort? Vi har gjort en robot som ser ut som en pumpa.matrial? papper, sax, linja och tejp.Teknink/bild?pappermontering.ämnesord?  Planera ,konstruera och montera.Hur gick det? Det gick jätte bra, men i slutet var den lite lös.Övrigt? Det var bra med att sammarbeta .Noomi och Roua 
Anders-Olofs skolan5
Slutrapport
Statementmin arbetsprocess genom uppgiften statement var väldigt trög i början det var en så öppen uppgift och man kunde välja så mycket att jobba med pennor eller vad man skulle ha för statement. Så jag testade mig fram med några olika qoutes som ”you miss 100% of the shots you don’t take” eller ”the best view comes after the hardest climb” och hur jag skulle framföra de här bilder på best sätt. Dem här statementen har  bra budskap då man kan tänka om du inte gör det kommer du aldrig veta hur de gick eller desto hårdare du jobbar desto bättre resultat får du. Men jag valde qouten ”life is like an art drawing without an eraser” för dess budskap innebär att allting du gör i livet kommer inte kunnas suddas bort så alla dina misstag är kvar. Jag testade mig sedan fram ideén att jag skulle göra en hand som skriver min Qoute på ett papper då jag sedan fejdade handen om framförde skuggorna från var handel låg och hur ljusets framförde handens former och skuggor. Jag försökte skugga lite extra på kanten och sen ljusare i mitten för att sedan framföra att ljuset går direkt på handen. Bilden är uppbyggd på det sättet att handen kommer in från höger för att försöka framföra bilden som att man själv skriver som på bilden. Handen skriver på att papper där det står min Qoute i skrivstil. I min bild tog jag först bort texten för att sedan skriva den i skrivstil eftersom texten gjorde så att typen av teckning och bild inte hörde ihop när det var en dålig skriven text som inte matcha in i typen av teckning som sedan blev skrivstils text som sen både finare ut och passar in bra då det allting ser noga ut så man inte behöver sudd. Jag änvände mig bara av en skuggning penna som skulle ge handen olika former och utryckningar samt skuggor.Budskapet till min bild är att allting i livet kommer alltid finnas kvar i en och det misstag man gör kommer sedan synas på både ett bra sätt så att du lär dig och inte gör fel nästa gång och både visa att alla gör fel. Citatet och sättet jag har ritat bilden hör inte ihop så jätte mycket isåfall skulle jag gjort en teckning med massa fel som sedan skulle symbolisera något, men på sättet jag rita nu så framför  jag ber texten på ett snyggt och simpelt sett.
Engelbrektsskolan8
familjeporträtt
Jag ska rita min farmor och farfar. Jag börjar med att göra linjer. Jag tänker att jag börjar i vänster och sen vid huvudet på min farfar och sen går lite neråt. Jag är nu klar med huvudet, håret och ansiktet. Jag har också gjort lite av benen och magen. Jag kommer att ta all skuggning senare i bilden.  Jag har också fixat lite benen och magen. Sen märkte jag att rutorna längst ner var korta så jag valde att skugga till lite. Det som är skuggad längst ner har inget att göra med bilden. Jag ska nu börja på att rita min farmor. Jag gjorde håret och huvudet först. Sen började jag att göra farfars hand på hennes axel och sen resten av kroppen. Jag är nu klar med det mesta med mina förfäder. Nu ska jag börja skugga. Jag går från huvud till botten. Efter att ha skuggat allt så ska jag skugga min farmors arm som sist. Jag kommer inte att göra bakgrund eftersom det kommer att ta tid. Snart är jag klar och till sist måste jag inte försöka att glömma bort små detaljer.Nu är jag snart klar med allt. Så nu har jag bara tagit bilder.
Vasaskolan7
Handuppgift åk 9
Handuppgift åk 9 utvärderingVi har fått i uppgift att teckna händer i blyerts som förmedlar ett budskap. Vad kommunicerar min bild för budskap?Min handuppgift symboliserar mitt och min mammas relation och de band vi har. Jag har utgått ifrån en bild utav våra händer (första bilden på bilduppladdningen). Våra händer formar ett hjärta som beskriver den kärleksfulla och tajta relation vi har. Jag valde att teckna våra händer som formar ett hjärta eftersom hjärtat är en symbol för kärlek, vilket vår relation präglas av. Teckningen och hjärtformen symboliserar våran goda relation, så budskapet för andra som kanske inte har en så bra relation med sin förälder, kan handla om att det går att ha en god relation med sin mamma eller förälder utan att den behöver vara perfekt. Teckningen kan också förmedla ett budskap om att påminnas och uppmärksamma sin egen relation mamma/förälder och att visa uppskattning. En grej som jag nu i efterhand hade ändrat på skulle vara att teckna en del av händerna/bilden mörkare och på så sätt utveckla budskapet om föra fram att ingen relation är perfekt och "normalisera" det. Jag tycker att resultatet jag fick fram i slutet (bild 19) innefattar den idéen, men att resultatet inte blev som jag hade velat få det nu. Arbetsprocess/vilka var mina utmaningar?(bara en del om utmaningar i slutet):Min process startade redan efter vår första lektion med att jag bestämde mig för att teckna ett hjärta med min och min mammas händer. Sedan arbete jag med de andra momenten (se bild 6,7,8)-skuggning av björn-handkroki-kopiering av bild på hand-how to draw a handJag övade på att skugga björnen med olika pennor i form av symmetri (bild 6). 6B för de mörkaste områdena, 4B och 2B för de mellan relativt mörka områdena och 5H samt 2H för de ljusare partierna. Jag skapade handkroki (bild 8) utifrån en bild av min egen hand som jag tog på min telefon. Jag arbetade kreativt med att färglägga kopian av min hand (bild 7) i form av olika mönster. Jag testade att jobba olika hårt med varje penna för att se hur skuggorna skulle bli och även att arbeta med en stump för att skapa lena övergångar. Under tiden vi arbetade med dessa uppgifter ändrade jag min första idé och valde istället försöka att rita av min hand ihållande i min hunds tass (se bild 9) då jag funderade över hur mycket tid att teckna två händer som formade hjärtat hade tagit. Jag tog bild i den pose jag ville efterlikna och började öva på att teckna handens skuggor och form och också hundtassens päls och textur (se bild 10,11). Eftersom det var nytt med att rita av päls på ett djur så tog det tid att bara öva på att teckna av pälsen. På grund utav tidsbrist så ångrade jag mig ännu en gång och bestämde mig för att byta tillbaka till min första idé med händerna som formar hjärtat, eftersom jag kom fram till att bara göra pälsen hade tagit ännu mer än att teckna av båda händerna. Ett misstag jag gjorde var att efter ha ångrat mig ett flertal gånger hade jag slösat tid som jag hade kunnat lägga på att fokusera på en uppgift och bearbeta den.Jag tecknade händerna på det riktiga pappret efter min skiss som jag gjorde i början av terminen. Jag kalkylerade dock inte av den tidigare skissen utan utgick ifrån den. Jag jobbade mycket hemifrån på mitt projekt och fick snabbt igång processen (se bild 12-15). Jag utgick från skissen och inga exakta proportioner. Efter att ha ritat grunden med 2H och 5H så gick jag över till 2B, 4B samt 6B för att börja bygga skuggorna (se bild 16-18). När jag ritade bilden hade jag bilden jag tagit utomhus(se bild 1) bredvid mig och utgick ifrån ljuset på den bilden som kom rakt framifrån och anpassade skuggor utifrån den bilden. Jag placerade de ljusaste partierna mitt på handen framifrån och skuggorna i veck/där huden viker sig. Under tiden jag ritade handen kollade jag en del på Youtube-klipp på tips och trix att använda sig av när man ritar av en hand. Jag lärde mig bland annat att försöka få med handens textur gav ett realistiskt intryck. Jag testade därför att rita i små kors för att få fram hyns textur på teckningen. Det gav resultat i vissa partier till exempel vecket mellan tummen och pekfingret. Jag testade även fram och tillbaka med att förtydliga/försvaga olika skuggor med 4B för att skapa ett verkligt intryck. Till exempel tyckte jag att vecken på handleden var för märkbara på bild 17 och suddade ut lite av det och blev mer nöjd med resultatet på bild 18.När jag kommit till resultatet på bild 18 så var jag nöjd men jag visste att det fanns mer att utveckla med ännu tydligare skuggor och mer textur. Jag hade arbetat så hårt med stumpen under processen så pappret hade slitits upp. Det förstörde när jag skulle utveckla bilden så tillslut kunde jag inte skugga bilden mer och resultatet blev som på den högra handen på bild 19, ett resultat jag inte är nöjd över. Min utmaning handlade främst om hur jag skulle försöka rädda bilden och kom fram till att genom att rita över ena handen, göra en stor skugga av den och på så sätt förmedla ett slags budskap om rädslan för att mista ens förälder eller budskapet om att ingen relation är perfekt. Jag valde att teckna över ena handen med ett mörker eftersom att det oftast klassas som något läskigt, något som man är rädd för eller att hjärtat har två olika sidor, precis som en relation har. (bild 19)Vilka var mina utmaningar?Eftersom att mina snedsteg i arbetet berodde på skuggningstekniker och hur jag skulle hantera de olika styrkorna på blyertspennorna på olika ställen, så skulle jag säga att en utmaning handlade om att teckna med blyerts. Det har varit lärorikt att få teckna med blyerts eftersom att jag nu tar med mig det till nästa arbete med blyerts. Som jag skrev innan handlade min största utmaning om att rädda situationen med att pappret skrapats upp och att jag inte var nöjd med hur teckningen blev. Det testade mig på vad jag kunde och hur jag löser problem genom nya idéer och tekniker. Det var mycket lärorikt.Jag är nöjd med hur jag jobbade fram till resultatet jag fick på bild 18. Efter det insåg jag vad som gått fel och försökte att rädda arbetet med det jag kom fram till på bild 19. Det jag tar med mig från mina utmaningar jag hade är att inte arbeta för hårt med stumpen och jobba lösare och lättare med pennor och skuggningstekniker. Jag tror att anledningen till varför det blev fel är att jag är ganska så otålig och vill se resultat fort. Jag har mer förståelse för att ett arbete som det här kräver tid, försiktighet och tålamod. Arbetet har varit lärorikt och jag tar med mig det till nästföljande arbete och hoppas på att processen och resultatet förenklas och blir bättre.Det som var lätt:Det var lätt att komma på en idé och verkställa den på papper i form av en skiss. Jag tyckte det var kul att få avbilda en bild på papper utifrån ett foto jag själv tagit. Eftersom att skissen inte behövde vara perfekt så var det rätt enkelt att rita den. Det blev personligt, kul men samtidigt utmanande eftersom jag inte hade direkta mått att utgå ifrån. Material: stump, 2H, 5H, 2B, 4B, 6B- blyertspennor, suddgummi, papper.
Engelbrektsskolan9
Foto genre
Bild 1Fotografen till bild 1 heter Axel Stoddard.Bild 2 (natur)Fotografen till bild 2 heter Erin Babnik.Bild 3 (dokumentär)Till bild 3 finns det ingen fotograf utan bilden togs av en reklammaskin som skulle ta bilder till reklam för bygget.Bild 4 (porträtt)Fotografen till bild 4 heter Bruce Gilden.
Vasaskolan6
Identitet
Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde? Min tanke var att framhäva känslan utanförskap. Jag hittade två färgstarka bilder på internet som jag skulle utgå ifrån för att ge bilden en snygg stil. Vilken två tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av? Och varför valde du just de här? Jag har ritat med blyertspennor och sedan använt akvarellfärger som ger bilden starka färger. Jag använde de teknikerna eftersom bilderna jag utgick ifrån var ritade i den stilen. Jag lyckades också förmedla känslan utanförskap på ett bra sätt med hjälp av dessa tekniker.  Vad är syftet/budskapet med bilden, fotografiet, skulpturen m.m.? (T.ex vilken känsla vill du förmedla)? Jag ville så tydligt som möjligt visa känslan utanförskap. Där två personer är glada och står tätt intill varandra och har roligt. Sedan är det en tredje som står på andra sidan bilden som är ledsen för att han inte är med dem. Han hänger liksom inte riktigt med och känner ett utanförskap. Har du inspirerats av samtida eller historiska bilder under arbetets gång, eller något som en annan elev har gjort? Jag har inspirerats av två olika bilder. Den första använde jag för att bilda husen i bakgrunden och den andra använde jag som inspiration för hur gubbarna på bilden skulle se ut. Jag tyckte båda bilderna matchade varandra bra i stilen och jag har kombinerat de i bilden och jag är glad över resultatet.   Vad gick bra i arbetet? Jag tycker det mesta gick bra. Det fanns akvarellfärger i fina färger som passade arbetet. Jag tycker egentligen att allt gått enligt plan. Bilderna jag hittade som jag utgick ifrån passade väldigt bra ihop. Båda hade samma stil trots att det var två helt olika bilder.Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något? Det var några mindre problem. Det första var tid. Om jag hade haft mer tid på mig hade jag nog kunnat utveckla mer och göra mer detaljer. Kanske utveckla gatan lite med en trottoar eller en cykel som lutar mot ett hus men eftersom tiden tog slut så blev det som det blev. Men jag tycker ändå resultatet blev bra. Ett annat problem jag hade var att den svarta akvarellfärgen som jag använde till gatan var tagen ur en annan burk och hade inte riktigt samma kvalitet. Det gjorde att det blev lite prickigt och allmänt konstigt i färgen. Bilden hade kunnat ha en finare yta men utifrån mina förutsättningar med tid och material tycker jag ändå att jag lyckats.Bilden är väldigt färgglad och sticker ut på ett bra sätt. Jag tycker också om den animerade stilen på gubbarna på bilden och jag tycker de passar bra till stilen på husen i bakgrunden. 
Hedeskolan9
parafras
det är månalisa med ett hund ansikte med mycket mer färger än originalet. Jag tror det är en goldenreriver
Hedeskolan6
Regnväder
Klippte utmålade med vattenfärglimade sprätade
Kållekärrs skola3

Streetart
V.11 idag har jag börjat rita lutande tornet i pissa. nästa vecka ska jag fortsätta rita.

Gunnesboskolan7
Kroppen
Vecka 2 11/1 Genomgång: Vi pratar om målningen av kroppens historia, benen/skelettet, Leonardo DaVinci (hur han skar upp lik och döda djur).Hälfen av vår kropp i vår stuss, längsta benet är lårbenet, håller man armarna rakt åt sidan slutar de vi hälften av låret.Ett barns (litet barn nyfött) huvud är en tredjedel va kroppen, en vuxen individ är en åttondel.Kvinnor har bredare bäcken/höfter, en man har bredare axlar höfter smalare/rakare. Kvinnor har rundare lår, killar har raka. Leo märkte kopplingar mellan de olika kroppsdelarna.V.2 Vi började rita lite, Jag gjorde ett sträck som är 20 cm och sen så delade jag in strecket i 8 delar. Varje del var 2,5cm.PropotionerV.3 Jag har ritat ut en bas för överkroppen. Fösrts så gjorde jag huvudet och så jobbade jag ner. Har inte gjort armarna.V.4 Är hemmaV.5 Har gjort klart benen och fötterna. Hann inte klart med händerna och armarna. Det gick bra och ganska snabbt. Fast från midjan till höfterna så var linjen lite skarp. Så jag fixade till det så att det hängde ihop.V.6 Jag gjorde armarna och händerna. Men de var för långt uppe så jag får jobba lite över lovet.V.8 Jag fixade armarna. Händerna är inte lika fina som de var innan, men jag har försökt ett tag nu så de får göra.V.9 Jag har ritat ansiktet. Ett enkelt, inget speciellt.Har precis gjort klart kläderna. Jag valde att göra en klänning. Det gick bra tycker jag. La till lite vikningar så att det skulle se mer äkta ut. Jag ritade först av kroppen på ett annat papper. Sen så fixa jag till den lite, och började rita. Tog inspiration från min kusins klänning. 
Vasaskolan7
Kritik
Vi har fått lite tid, man hinner inte göra sitt bästa för man vill bara göra klart fort. Intressanta och blandade ämnen så det var bra. Men lite mindre i varje ämne för då hinner man.
Vasaskolan9
Parafras
 1.       Jag ville bara ta idén av en person som sitter på en sten och dramatiskt gör nånting. Därför liknar inte min parafras originella konstverket särskilt mycket. Jag började med att rita stenen med en blyertspenna och sedan gick över till kroppens form. När jag var klar med formen började jag jobba på detaljer som ansiktet och händerna. Jag började med att försöka göra fingrarna men det gick inte så bra så jag behöll mer generella formen av handen. Ansiktet hade jag också svårt med, eftersom personen var så små trycktes ansiktet ihop och den blev värre än vad jag expekterade. Det var nu jag gjorde så att personen skulle hålla i en minesweeper flagga och ha en ruta på bröstet. Efter det markerade jag ut håret och började färglägga. Jag började med de mörka nyanserna och sedan ljusare. Vidare började jag följa hur kroppens delar skulle se ut i 3D med akvarelpennorna för att göra bilden lite mer verklig. Sedan använde jag samma teknik på stenen och började jobba på sjön som stenen skulle ligga i. I min parafras så sitter personen i lotus ställning som det inte gör i originalet, och bilden är från en annan vinkel. Det här gjorde jag så att det skulle vara enklare att rita de svårare kroppsdelarna. Personen i min parafras håller en minesweeper flagga och har en ruta på bröstet. Detta ska likna minesweeper där man sätter ut flaggor i rutor för att markera var bomberna är. Min bild är av en person som sitter i mitten av en sjö på en sten. Personen sitter i lotus ställning och är på väg till att använda flaggan på sig själv för att visa att hans hjärta är som en bomb och kommer explodera när som helst.Jag kan inte hitta originalens ursprung, därför blir det svårt att hitta dess uttryck och funktion. I verket finns det en man som sitter på en sten bredvid ett vattenfall och han spelar viol.
Engelbrektsskolan9
Drömrummet
Vi ska designa och rita virat drömrum med hjälp av proportioner. Vi ska ha en utgångspunkt i mitten som väggar och tak etc ska utgå ifrån.Jag har under veckorna klurat på hur jag skulle bygga upp mitt rum. Jag ville inte ha det så fyrkantigt så jag ritade upp rummet som att det fortsatte en korridor till vänster för att öka ytan. Jag placerade en säng till vänster av sovrummet in till hörnet. Den ska se ut som ca en 120 säng. Sängen fick man bygga upp som lager för lager nerifrån och uppåt med täcket sist. Sängen fick bli grå med randiga lakan. Över sängen placerade jag en spegel för det tycker jag är viktigt att ha. Till vänster så ritade jag upp en ganska ful tavla. Själva designen tyckte jag blev snygg med färgerna vet jag inte varför jag valde. Neon liksom? Nej den blev jag inte nöjd med så det skulle jag kunna förbättra till nästa gång. Till höger om rummet försökte jag rita som att rummet gick ut till en liten hörna med en klädstång. Jag ville inte rita en vanlig tråkig garderob för jag ville vara lite mer kreativ. Jag utgick självstarta från punkten i mitten. Längst in i rummet till höger hittar vi en dörr som leder ut till en balkong med havsutsikt! Golvet är träplankor, lika så är golvet i rummet. De i rummet är dock lite ljusare. Över klädstången hittar vi en hylla med en vas med en blomma och ett film pris. Jag vill blå skådis, och även som att det är ens drömrum så tänkte jag ”varför inte ge mig själv ett pris?”. I taket hittar vi en grå lampa. Den var lite svår då jag inte riktigt fick till formen i början då den inte kan vara helt rund då det inte skulle se ut som att den faktiskt satt i taket. På golvet har jag en stor matta för, nästan alla rum har ju en matta. Jag blev ganska nöjd med mitt rum förutom att jag valde lite udda färger till tavlor och sängen. Nästa gång skulle jag vilja välja lite mer neutrala färger som är mjukare för ögat. Till ritningen använder jag mig av papper, blyerts penna, Faber-Castell färgpennor, suddgummi och en vit penna för att blanda ut färgerna. 
Vasaskolan9
identitet
Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?Jag tänkte att jag skulle spegla mina känslor genom att måla ett träd, ena halvan av trädet skulle vara blomstrande medans den andra halvan skulle vara kal. Jag valde just detta motiv eftersom träd alltid växer och förändras, precis som mina känslor. Tu delningen av trädet ska stå för att mina känslor kan vara både glada och soliga men och lite mer dystra. Det representerar även att jag inte riktigt är säker på vem jag vill vara.Vilken två tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av? Och varför valde du just de här?Jag använde blyerts och sedan akvarell. Jag valde dessa eftersom det är mina favorit tekniker och jag har hyfsat lätt för dem. Akvarell är också ett bra val eftersom det är lätt att skapa skuggor och ljus i bilden. Jag använde mig av blyerts när jag skissade trädet och akvarell när jag målade trädet. Vad är syftet/budskapet med bilden, fotografiet, skulpturen m.m.? (T.ex vilken känsla vill du förmedla)?Jag vill förmedla att det är okej att uppleva olika känslor men mest vill jag förmedla att det är okej att vara osäker på vem man är och att känna sig kluven kring sin identitet.Har du inspirerats av samtida eller historiska bilder under arbetets gång, eller något som en annan elev har gjort?Jag tog med dödsrelikernas tecken som kommer ifrån Harry Potter i trädets rötter så jag antar att jag blev något inspirerad av det.Vad gick bra i arbetet?Att min plan gick som jag tänkt mig och att jag verkligen fick till trädets grenar, jag oroade mig för att det skulle bli för mycket men det blev helt lagom. Färgerna blev också bra och jag kände verkligen att jag fick fram mitt budskap genom dem.Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?Att ha mer tålamod när jag målar med akvarell, den här gången så ruschade jag mitt arbete vilket lede till att färger som inte skulle blöda samman gjorde det vilket gör att det är fläckar av färg på vissa ställen. Jag blandade inte heller färgen ordentligt vilket då lede till att färgens styrka varierar markant vilket jag tycker tar bort från bildens helhet.
Hedeskolan9
fejkade nyheter
jag har klippt in ett hallon och jag har förstorat och la det i killens hand. sen har jag lagt in en rubrik.
Hedeskolan8
potträt av släckting
V11 vi pratade om källkritik om hur man skulle vara kritisk om vad man hör och ser sen så ritade jag ut på mina kvadrater på mitt porträt 6 x 4 det här var allting jag han med denna lektionen för att jag använde inte mina 20 minuter så effektivt som möjligtV12 jag började med att dela in mitt stora papper i samma delar och sedan försökte jag göra huvudformen. V13 jag ritade ut min huvud form och försökte forma det så likt hans huvud som möjligt v 14 sjukv17 jag gjorde huvud formen och axlarna jag tyckte att det var svårt att göra axlarna v 18 jag gjorde inte mycket den här lektionen för jag mådde dåligtv19 jag fick göra om och göra rätt själva huvud formen var fel så jag gjorde så att jag försökte kolla så noggrant som möjlig hur han såg ut på bildenv20 jag började att rita hans kavaj och han tröja jag tyckte att det var svårt för jag har aldrig ritat kläderv21 orgenteringsdag V 22 jag gjorde hans solglas ögon och hans kavaj knap och började skisa på hans leppar jag ska ta med han hem och göra färdig. Jag gjorde färdigt hans leppar och lade till lite detaljer på hans kavaj jag ritade hanns hår och dom sista detaljerna på hans kavaj jag tyckte att det här arbetet har varit kul och jag har lärt mig mycket som att man kan få en liten bild på ett stor papper genom att dela in den i olika delar 
Vasaskolan7
Parafras
Jag ville fånga känslan jag får när jag ser stary nigth. Samtidigt ville jag också göra den så lik som möjligt. Därför gjorde jag en snäcka som fångar stary nigths känsla best. Då snäckan ockaå har två sidor för att möjliggöra mina idéer.
Engelbrektsskolan7
Drömhuset-Tvåpunktsperspektiv
Nu är det dags för sista bildarbetet i grundskolan och på Vasaskolan någonsin. Det är dags att göra sitt drömhus. I tvåpunktsperspektiv. Ett arbete som kommer bli väldigt spännande tror och hoppas jag. Det är nu dags att använda sina samlade kunskaper under alla dessa för att skapa sig sitt drömhus. Jag började arbetet med att samla på mig tankar om hur mitt hus skulle kunna tänkas se ut i framtiden. Med väldigt många och goda ideer bestämde jag mig tillslut att återskapa och uppgradera mina kusiners hus beläget i Libanon. Ett hus jag besökte i somras. Huset är jag väldigt fascinerad och förtjust i. Det skall därför bli roligt att få uppgradera det tillsammans med idéer från ett youtube klipp för att kunna skapa mitt egna drömhus. Vem vet, kanske bor jag där om 10 år.Processen gick till följande: först steget var att få ut två punkter på sidorna av pappret. Det fick till genom att dra fyra streck från alla sidor på pappret för att skapa sig en slags diamant av det hela. Detta skulle vara basen till allt arbete. Senare var det bara att börja rita ut var garaget, fönstren och balkongen mm skulle ligga. Här var det ytterst viktigt, precis som i enpunktsperspektivet att följa dessa två punkter. Det är de två punkter som styr så att huset blir rätt konstruerat. Beroende på var på pappret man befann sig så skulle man dra det till någon av punkterna. Någonstans i processen åkte jag som vanligtvis på problem. Det var nämligen så att när någonstans på huset missade att använda mig av punkterna så såg allting skevt ut. Men detta märkte jag inte förrän några moment senare. Efter ett tag märkte jag att någonting på pappret verkade vara lite fel. Jag gick därför tillbaka för att komplettera detta. Det var då jag märkte det. Att alla moment som jag gjorde senare också blev fel. Eftersom att jag hade missat att följa punkterna tidigare. På så sätt kunde jag dra slutsatsen att allt i bilden, alla vinklar och sträck påverkade varandra. Om man gjorde fel en gång så skulle det under senare skede också bli fel. Därför var jag under senare i processen mycket noggrann med att följa punkterna. Så att problemet var längre bort från min verklighet. Efter ett tag blev jag nöjd med min konstruktion. Det var nu dags att skugga bilden. För att uppnå en 3D känsla av det hela, och få alla väggar och tak till verklighet. När man skuggar så har jag lärt mig att det är viktigt att hitta en ljuskälla. Det vill säga någonstans där allt ljus skall komma ifrån. På så sätt skuggar man de ställen där ljuset inte träffar lite hårdare. Så småningom om kommer man känna sig hemma i arbetet. Och se vad som är fram och vad som ligger lite längre bort i bilden. I mitt exempel valde jag en ljuskälla från höger i bild. De vinklarna som inte träffas av ljuset skall då vara allra mörkast. Resten, de väggarna som träffas till visso, lite mindre tryck på pennan. Tillslut kommer man att se en inlevelse i det hela, och på så sätt få ett större perspektiv på huset. Tänkt hur mycket en penna kan göra, föra fram budskap och liv i bilder. Fascinerande! Roligt arbete! Detta var ett bra slut på 3 roliga och härliga år. Med nya vänner och topp undervisning från lärare kan jag lämna grundskolan med ett stort leende på läpparna. Nu väntar nya utmaningar i form av gymnasiet. Vilket jag ser fram emot. Tack för min tid! :)
Vasaskolan9

Teckna i 3D Motiv en Tårta
Lillsjöskolan4
Reklam och Propaganda.
V. 47 Denna vecka har jag börjat titta på reklam och hur den påverkar oss. Bild 1: Jag tror att de använder en bakgrund där folk går för att liskom säga att du kan också göra det om du åker med oss. De visar låga priser och bonusar för att det kan locka personer att köpa produkten. Ett uttryck som de använder är på engelska och det säger att man behöver den för att leva sitt bästa liv.Bild 2. Samma koncept med att de använder en bild på en resa och folk som går, det gör dem för att visa att man kan åka dit. De säger att det är årets bästa, jag tror att de gör så för att få fler att tänka på att köpa. Det står upp till 50% rea på black week, jag tror att de använde svart och vitt som färger för att förstärka effekten med black week.V. 48 Vi hade genomgång om vårt nya arbetsområde.V. 49 Idag har jag börjat tänka på vad jag skall göra som affisch. Jag har kommit fram till några olika områden och de är: fattigdom, svält, skräp i havet och koldioxid. Min första tanke var att måla en sköldpadda som åt en plastpåse istället för en manet, men sedan fick jag veta att man skulle ta ett nytt koncept som inte funnits sedan innan så jag suddade bort skissen utan att ta foto på den.V. 2 Idag var Angelika sjuk. Idag har jag målat min skiss. Jag valde att måla en dykare vars perspektiv man ser ur cyklopet. Han ser att det blir skräp nedkastat och skräp på botten. Jag valde den idén för att jag inte sett någon annan göra något sådant och det var en orginell idé. Jag har försökt indikera att med skuggor att vattnet är lite grumligt för smutsen som soporna ger iväg. Jag har inte färglagt men min idé är att himmlen skall vara blå och vatten blå-brunt, då kan jag visa att vattnet blir smutsigt av soporna. Jag fick med texten på två ställen, en som säger att man skall vara medveten om havet och den andra nere i hörnet som visar vart man kan nå personerna.V. 3 Denna veckan har Angelika haft genomgång om hur man skall använda färger för att göra intryck, hur texten och textens färg påverkar hur vi tycker och tänker om affischerna och om hur typsnittet kan förändra en hel del när det gäller texten i en affisch. Efter det fick jag min skiss godkänd och förbättringsområdern. Istället för att allt skall vara smuts hade jag tänkt mig ändra så att det skall bli antingen smuts som man ser genom cyklopet och rent utanför eller tvärtom. Det kommer stå en slogan under cyklopet som säger Oceanrights och en liten text som säger Oceanrights.com. Sedan skall jag också centrera texten där uppe så att det blir bättre att se på.V. 4 Idag har vi tittat på en musikvideo och analyserat hur färgerna och bilderna var valda. När jag målade ritade kom jag inte lika långt som jag hade tänkt mig, jag hade tänkt mig att jag skulle vara färdig med första meningen och börjat på andra, men jag hann inte det för att vi såg på videon. Jag valde fonten hawthorn. Jag har tänkt om lite när det gäller texten och jag har inte riktigt bestämt mig än, men jag tror att jag har listat ut det till nästa vecka.V. 5 Denna vecka har jag fortsatt att skriva texten och börjat måla havet. Jag hade inte en klar idé om vad jag skulle skriva i början av lektionen men sedan när jag ritade kom jag på det. Det som var svårast var att hitta bilder på havsdjur och fiskar som skulle passa och göra att man förstod att det var en skillnad mellan det man ser i cyklopet och det man ser utanför. Bokstäverna klarade jag lite bättre den här gången förutom de bokstäver som inte var med i det engelska alfabetet för att de inte fanns med i beskrivningen.V. 6 Denna vecka har jag blivit färdig med texten. Jag gjorde så att texten såg ut som om den var i mitten men började på samma plats. Jag valde att skriva texten "Havet har också liv, Var rädd om det som redan finns". Jag kände att det passade bra och skulle nå många personer. Jag tyckte att texten blev bra, men det jag kommer ändra är den första e så att den ser bättre ut.V. 7 LovV. 8 Denna vecka har jag fixat det första e och skrivit en text längst ner för en organisation. Sedan har jag okså börjat måla bakgrunden med akvarellfärger. Jag har inte gjort så mycket den här lektionen för att jag inte visste om jag skulle börja färglägga eller ändra något.V. 9 Denna vecka har jag gjort färdigt vattnet, innanför och utanför cyklopet och jag har gjort färdigt själva cyklopet. Det jag har kvar är bokstäverna, fiskarna och de andra sakerna i vattnet. Jag målade med vattenfärg.V. 10 SkidresaV. 11 Denna vecka har jag blivit färdig med bilden. Jag målade över bokstäverna med fineliner och siddade ut strecken med en suddpenna. Sedan fyllde jag i bokstäverna med blå färg för att dem skulle matcha havet och fortfarande ha med hav-temat. Efter det gjorde jag de sista sakerna som var att fylla i havet lite med färgpennor där det var vitt och att fylla i fiskarna så att färgerna inte blev lika dimmiga.Sammanfattning:I detta arbetsområde har jag jobbat med att lite anlysera reklamer och att skapa en egen affisch med ett budskap.Hur jag gjorde var att jag först skissade på ett papper, sedan på det riktiga pappret och sedan färglägga det. Jag gjorde lite olika, t.ex att först måla med akvarellfärg och sedan måla detaljerna med en färgpenna.Materialen och redskapen jag använde var: papper, blyertspenna, linjal, bokstavshäfte, sudd, akvarellfärg, pensel, fineliner och färgpenna.Jag tycket att jag arbetade bra, jag hade inte så många problem mer än några bokstäver. Jag löste problemen med bokstäver genom att jag övade på ett separat papper och sedan gjorde jag om de bokstäver som blivit dåliga.Det jag lärt mig som jag kan ta med till andra arbeten är inget speccefikt men jag har förbättrat mina målarkunskaper och jag har också blivit bttre på att måla bokstäver.Mitt arbete blev som planerat, jag tyckte att det blev bra.Det som jag vill lägga till som text utanför bilden är: När man tar på sig glasögonen ser man hur det verkligen är. Jag vill ha den för att det passar med bilden.
Vasaskolan8
parafras
1. Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde? Ända från början ville jag göra en parafras på monalisa. Men jag visste inte vad jag skulle göra. Men då fick jag en idé att göra en snopp som näsa. Men bara en näsa kändes för lite så då gjorde jag snopfingrar också som en kul grej. 2.Vilken teknik/tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av?  Jag använde fineline penna att ta över där jag ritade med blyerts för att få lite mer ren känsla av bilden. Sen använde jag vanliga bruna färgpennor på kläderna och håret. Jag använde olije pasteller på huden för att jag tyckte att den färgen var mest lik hud av alla. Jag använde också turs pennor på ollonen för starkare färg.3. Vilken konstnär har du utgått och inspirerats av? ingen jag kom på min parafras skälv men man kan säga att jag blev inspirerad av Leonardo Da Vinci eftersom att han målade Monalisa.4. Vad gick bra? Färgen på huden matchade Monalisas hud väldigt bra tyckte jag för ofta när jag målar hud kan den nästan bli orange. Jag blev väldigt nöjd med händerna och fingrarna eftersom att det såg faktiskt ut som att hon hade snoppar som fingrar. håret blev också väldigt bra tycker jag det brukar alltid bli fult när jag målar hår men intye den här gången.5. Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något? färgläggandet av kläderna gick inte som planerat kläderna blev En helt annan färg än vad jag tänkte mig. Så nästa gång ska jag testa färgen mer noggrant kolla på original bilden och jämföra. 
Hedeskolan7
Identitet
Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?För att min lärare visade oss på ledsna och glada ansikten (tidigare arbeten) och då blev jag inspirerad att göra en mask. Jag ville visa en glad sida och en arg sida. Ibland änner man sig inte jätte glad men när man kommer till skolan visar man inte det, utan låtsas. Vilken två tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av? Och varför valde du just de här?Jag har gipsat ansiktsmasken och sen har jag målat den med akrylfärger. Det var ett passande material till att göra masken. Vad är syftet/budskapet med bilden, fotografiet, skulpturen m.m.? (T.ex vilken känsla vill du förmedla)?Se första frågan.Har du inspirerats av samtida eller historiska bilder under arbetets gång, eller något som en annan elev har gjort?Ja, jag blev inspirerad av en tidigare elevs arbete.Vad gick bra i arbetet?Jag tyckte det var enkelt att lägga själva masken men lite mer utmanande att måla ansiktet. Ibland tror man att någonting är svårt innan man har gjort det men sen går det bra.Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?Att måla ansiktet var det som var svårast.
Hedeskolan8
Statement
Bild utvärdering   Det jag började med att göra var att välja själva statemntet. Först sökte jag på pintrest efter fina citat men jag tyket det kändes lite tråkigt att skriva något om exempelvis att man sak vara positiv eller att alla är lika värda, det är självklart viktigt men det är väldigt många som gör det så därför valde jag istället att ha något lite roligare citat. Till slut hittade jag mitt citat som lyder “hjärnan är fantastisk, jag kan varmt rekommendera att du börjar använda den”. Mitt citat är alltså något man ska ta som ett skämt.  När jag hittade citatet jag ville använda mig av började jag göra lite olika skisser. Till en början tänkte jag skriva allt med vanliga svarta bokstäver och endast rita en hjärna i mitten, men det såg väldigt tråkigt och enkelt ut. Därför valde jag att rita hjärna - bokstäverna i hjärnor, skriva fantastiskt i guld eftersom det är något som är väldigt bra, precis som gud. Och även skriva varmt i eld - bokstäver eftersom eld är väldigt varmt och även något många kopplar till värme.  Jag gjorde först enklare skisser där jag bara försökte få in texten på ett bra sätt och inte fokuserade på at exempelvis göra en bra hjärna och att få den att se verklig ut. Sedan kalkylerade jag av min skiss med en blyertspenna och började rita på den riktiga.  Först tänkte jag använda mig av färgpennor men tyckte inte det fanns några som passade färgerna i en hjärna, därför bestämde jag mig för att använda fyra olika nyanser av färgpastellkritor. Jag ändvände mig av en röd, en ljus rosa, och en nästan beige och även en vit för att sudda ut och ta bort skapar linjer. För att få fram ett djup i bilden gjorde jag som lite rundade former vid hjärnan med det röda.  Kompositionen av bilden är uppbyggd av att “hjärnan är fantastisk” högst upp, i mitten en hjärna och längst ner “jag kan varmt rekommendera att du börjar använda den”. Anledningen till att jag valde denna komposition är eftersom jag tyckte det såg bra ut och och att storslaget skriva “hjärnan är faktastisk” och sedan litet skriva “jag kan varmt rekomdenera att du andvänder den” litet som något oväntat, man kanske iställer tror att de ska stå något om vetenskap men istället står det ett skämt.  Det finns inget specifikt budskap med mitt citat utan det är mer som ett roligt skämt.  
Engelbrektsskolan8
parafras
1. Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?jag tänkte inte så mycket från början, men tanken kom nog på vägen 2.Vilken teknik/tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av?jag använde blyerts, en sån sak sak som skuggar3. Vilken konstnär har du utgått och inspirerats av?Leonaro Da Vincis4. Vad gick bra?jag tycker formen på ansiktet gick bra och att få ideer längst vägen5. Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?att få fram en bakgrund, tyckte jag kunde lägga mer tid på den
Hedeskolan7
Satte ment
Jag har var att skriva ”det var den sista droppen” för att det är ett sittat som har följt me mig i livet jag tycker att det blev som jag ville det är bara vissa bokstäver eller dropparna från vissa bokstäver jag skulle vilja ändra på men annars är jag väldigt nöjd med mitt resultat. Jag har testat mig fram så jag skulle få den perfekta blåa färgen för jag ville att den skulle vara ljus och fin 
Engelbrektsskolan8
Glädje hus
Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde?jag tänkte att jag ville göra ett glädje hus för att sprida glädje till andra runt om kring Vilken två tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av? Och varför valde du just de här?måla: för att huset, möblerna skulle få färg formbaramatrial: jag har byggt ihop huset och möblerna med kartong och använt min fantasi Vad är syftet/budskapet med bilden, fotografiet, skulpturen m.m.? (T.ex vilken känsla vill du förmedla)?att sprida glädje, en glad känsla Har du inspirerats av samtida eller historiska bilder under arbetets gång, eller något som en annan elev har gjort?jag blev inspirerad av en annan elevs hus och gjorde ett glädje hus för att jag gillar färg och glädje Vad gick bra i arbetet?att göra möblerna Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något?mitt hus blev buckligt, människor snodde vissa delar av mig så jag behövde börja om med vissa saker så jag hann inte klart med det jag ville 
Hedeskolan9
Reklam och propaganda
Idag har jag inte fått ner något på pappret men har en ganska bra ide om att man ska plantera mer träd. Idag ändrade jag mig till att göra en bild på havet och visa hur fint det är och började skissaIdag så började på jag på det stora pappret och det går ganska bra än så länge men det är rätt svårt att få till vågorna med rätt ljusIdag så har jag målat stora delar av havet och jag tycker själv att det såg ganska bra ut, fick några tips från läraren vilkrt hjälpte en hel delIdag har jag målat det mesta av texten som ska vara "var rädd om havet". Idag så hem bilden och målade färg på vattnet för att skapa liv i bilden. Idag så tag jag hem bilden igen och jag gjorde klart den med att måla hangarfartyg, du olja borrmaskiner och massor av skräp för att verkligen få de som ser bilden att känna att vi förstör havet. 
Vasaskolan8
Parafras bild
Den här terminen har vi arbetat med att göra en parafras. På bilden har vi gjort en bildparafras och på profilen har vi gjort en video parafras. Arbetsuppgiften var därför att göra min egen tolkning på ett konstverk.  Jag har valt att göra en parafras på ett fotagrafi som är tagit i drottningholms slott i den övre vestibulen. Det är ett fotografi på kungaparet. Fotografen som tagit bilden är Bruno Ehrs.  .  Material: 25x32 papper, papersstomf, blyertspennor (2h,4h,4b och 2b) och sudd. Arbetsprocess:Jag började med att leta inspiration på internet. Det fanns många konstverk som hade potential.  Min första ide var att göra en parafras på Vincent van Gogh målning  vid evighetens port. Min tanke med denna var att ändra om barkunden. I hans målning var barkunden inomhus, med trägolv och det fanns en brasa. Min vision var att han skulle sitta på en stol på en äng. I horisonten skulle man se massa industrier och rök stiga mot luften. Stora höghus och en tågräls skulle även finnas med i barkunden. Lite närmare mannen skulle jag rita radhus. Min tolkning var att vi människor håller på att förstöra världen. Människor har gjort stora ingrepp på naturen. Vi påverkar naturen i mycket större grad nu än vad vi gjorde förr. När vi förbränner fossila bränslen bidrar vi till ett ökat koldioxidutsläpp. Mannen på stolen är besviken på mänskligheten. Han är nedstämd och ser inget slut på det hela.   Efter att jag senare sätt en cool bild på internet på kungen och drottningen ville jag hellre göra de. Så jag började med att skissa en skiss. Sedan skrev jag ut bilden på drottningen och kungen i a3 format. Nästa steg var att jag tog ett papper i måtten 25x32.Vid kalkeringsbordet kalkerade jag av konturerna från bilden till pappret. När de var klart tog jag fram en 4b- och 2h blyertspenna och började fylla i de mörkaste partierna och de ljusaste på klänningens nedre del. Efter det fokuserade jag mycket på att få fram vecken på klänningen. Det jag gjorde var att jag målade med det mörkaste där vecken gick in eftersom ljuset inte var lika stort där. men på de partierna där ljuset träffade som mest använde jag 2h. sedan blandade jag ut blyertsstrecken med en stompf. När den nedre delen av klänningen var klar jobbade jag mig uppåt och fortsatte med armarna. I vecken vid armarna använde jag 4b och där det var ljusare 4h. De små dekorationerna på klänningen gjorde jag sist. Händerna valde jag också att vänta med till slutet för jag visste att de skulle ta lång tid att göra.  När klänningen var klar började jag med kavajen. Den var helsvart så på vissa ställen var det väldigt svårt att se vart konturerna skulle vara. Men jag började med att använda 4b på den svarta kavajen. Jag var noggrann så att jag inte målade på ytorna där det skulle sitta utsmyckningar. Utan jag sparade dessa partier vita. Så efter jag hade tecknat den övre delen av kavajen svart och använt stomfen för att tona  samt skugga började jag teckna fram de utsmyckningarna  v på kavajen. Jag  tecknade även  knapparna på skjortan. När övre delen var klar började jag på fracken. Även där lät jag bli att teckna handen. Sen så jobbade jag mig ner mot benen. Likt innan använde jag 4h eller 2h på de ljusa parterna och 4b på de mörka. Efter detta tecknade jag händerna. Händerna vid klänningen tecknade jag främst med 4h och jag gjorde likadant med handen vid kavajen. När händerna var klara tecknade jag kungens bröst med skuggningar. Jag gjorde även ett halsband med 4h blyertspennan. Efter detta började jag med barkunden. Längst ut använde jag 4b och sedan övergick jag till 4h. Detta gjorde att det blev som ljusast intill kungaparet och som mörkast längre ifrån.  Det sista jag gjorde var att jag gjorde kungaparets ansikten skarpare. Jag fyllde även i Silvias hår. Då använde jag 4b i rötterna och där ljuset träffade 4h. Det måste sägas att jag suddat mycket under min process och jag har begått många misstag. Sen var min bild klar! Vad var lätt svårt? Som jag tidigare nämnt har jag stött på flera problem. Till exempel märkte jag att det tog väldigt lång tid att teckna händerna och det hade jag inte räknat med. Därav blev det väldigt stressigt mot slutet. Ett annat problem som också handlade om händerna var att den handen som är placerad vid kavajen var jättesvår att teckna i samma läge. Men jag löste detta genom att jag gjorde den mörkare än den var på bilden och jag tecknade inte den lika tydligt. Med de andra två händerna stötte jag också på ett problem. Problemet var att jag suddade så mycket att pappersfibrerna började försvinna.  När jag skulle rita fracken var det väldigt svårt att se vart den gick vilket också var ett problem. Men jag improviserade och fick gissa mig fram vart den skulle sluta och börja.  Det lättaste var nog klänningen och den övre delen av kavajen. Klänningen var lätt för att den var väldigt rolig att göra. Det var kul att se hur den växte fram och jag tycker det är coolt att man kan rita  något så realistiskt. Den övre kavajen var enkel eftersom den nästan gick i samma ton överallt.   Hur skiljer sig min bild från originalet? Som du antagligen redan lagt märket till har kungen och drottningen bytt kläder. Kungen har på sig en klänning och drottningen en kavaj.  På originalet är det tvärtom, kungen har kavaj och drottningen en klänning. Även bakgrunden har jag ändrat. På originalet befinner sig paret i en väldigt pampig lokal medan jag valt att göra en mörkare bakgrund där ljuset rikas mot paret.  Förklara vad du menar med dina gjorda förändringar och varför du valt att göra de. Jag vill visa att könsrollerna är väldigt tydliga i kungahuset och att jag inte tycker att det behöver vara på det viset. När du ser min bild för första gången kanske du skrattar till. Det är antagligen för att du aldrig sätt en kung iklädd  klänning. Du är ovan. Du har växt upp i värld där tjejer ska ha klänning och killar kostym eller kavaj. Min tanke är att ifall fler förebilder väljer att ha klänning på sig kan det uppmuntra andra till att ha det. Det ska vara okej att ha på sig en klänning oavsett kön. Det är av denna tanke som jag valt att byta klädesplagg på paret för att bryta könsnormerna. Jag vill att min bild ska förmedla att det spelar ingen roll om du är man/kille du kan fortfarande ha klänning eller kavaj.   OriginalverkOm jag ska vara helt ärlig tycker jag att bilden är ganska tråkig. Alla bilder på kungaparet ser nästan likadana ut. Det är alltid drottningen som ska bära upp någon tjusig klänning medan kungen har på sig en kavaj. Detta har upprepats sedan flera år tillbaka. Men trots detta tycker jag fortfarande att bilden är väldigt pampig, cool och lyxig. Därför såg jag stor potential i den. Nu efter att jag är klar med min bild och jag väldigt glad över att jag valde att utgå ifrån denna bild.    
Engelbrektsskolan9
Megamind
Vilka tankar hade du från början och varför valde du att göra som du gjorde? Jag gillade verkligen den gamla filmen på mega mind när jag var liten så jag var verkligen tvungen att göra honom.Vilken två tekniker (akvarell, akryl, blyerts m.m.) har du använt dig av? Och varför valde du just de här? Jag har använt mig av mina kompisar som la gips över mitt ansikte så att masken kunde skapas sen så lät jag den torka och sen så målade jag först en ljusblå grund två gånger som är hans hy och sen ögonen och sen munnen och sen ögonbrynen och skägget. Sen så var det klart. Vad är syftet/budskapet med bilden, fotografiet, skulpturen m.m.? (T.ex vilken känsla vill du förmedla)? Budskapet är att det ska vara en hemlig fasad fast rolig bakom.Har du inspirerats av samtida eller historiska bilder under arbetets gång, eller något som en annan elev har gjort? Nej jag har bara blivit inspirerad av filmen.Vad gick bra i arbetet? Det flesta det som inte var så roligt var att ligga på ett bord med gips över hela ansiktet. Men förutom det så tyckte jag att er var rätt roligt.Vilka svårigheter stötte du på och vad skall du tänka på nästa gång du skapar något? Att det var första gången var nog det svåraste men inget var riktigt svårt och jag skulle nog inte förändra något i framtiden om jag skulle göra detta igen, kanske en bättre mun. 
Hedeskolan9
måla som monet
skisade måla med vatten färg
Kållekärrs skola3
Konsten i kommunen
Varifrån hämtade du din inspiration (vilken plats/byggnad i kommunen) och varför valde du just den platsen?Varför valde du just den målningen/fotot/reklambilden att måla ihop med fotot du tagit av kommunen?jag tyckte att var skrämnade var en bra plats och att det skulle bli bra tillsammans med striet och det var därför valde jag platsen.Vilka tekniker har du använt i uppgiften?jag har använt mig av oljepastig och skisning.Vilka verktyg har du använt i uppgiften?stonf och oljepastigVilka material har du använt i uppgiften?bara papper Utnyttjade du tiden effektivt på lektionerna och hur ser man i så fall detta?jag tyckte att jag har använt tiden väl på lektioner och att jag alltid hade något att göra på lektionerna.Finns det någonting du hade kunnat göra annorlunda om du fått göra om uppgiften igen?jag vet inte jag blev nöjd med det jag gjorde jag kanske hade kunnat lägga lite mer tid på himmelen men jag blev ändå väldigt nöjd.
Hedeskolan8
Statement
Jag tycker att arbetsprocessen gick ganska bra. Att måla himlen var lätt, det enda som var lite jobbigt var att få till en jämn blå färg. När jag sedan började måla träden blev det svårare. Jag försökte skapa skuggor eftersom ljuset från skeppet är väldigt starkt. De träden som är längst ut i kanterna är mörkare och sedan blir det ljusare och ljusare ju längre inåt mitten man kommer. Jag försökte även få fram olika nyanser i träden så att bilden skulle se mer levande ut. Jag testade mig fram ganska mycket med de gröna färgerna. Efter det ritade jag ljuset i mitten. Jag började rita med en ljusare gul färg och sedan använde jag en mörkare orange/gul i kanterna och fejdade inåt. Rymdskeppet var ganska enkelt att göra, men jag önskar att jag hade använt flera olika färger och nyanser. Jag bestämde mig även för att göra de små ljusen på rymdskeppet röda, eftersom det skulle bryta med andra ”toner”. Det sista jag gjorde var alien-bokstäverna. De var också ganska enkla att göra eftersom jag redan hade ritat dem och nu behövde jag bara färglägga med färgpennor. Jag valde att inte använda akvarell på bokstäverna eftersom de skulle bli väldigt svårt och jag hade inte den tiden. Sedan använde jag en smal tuschpenna runt om figurerna och för ögonen så att de skulle sticka ut och synas mer. Jag lade också till några andra saker i bokstäverna och inte bara aliens. På bokstaven R så håller de i en slags parabolantenn så att det skulle bilda den bokstaven. Istället för O så försökte jag rita en astronaut-hjälm för att symbolisera rymden och liknande. Jag har byggt upp bilden så att texten är i mitten och centreras, och så att strålkastarljuset lyser direkt på bilden. Jag har valt citatet "The Truth is Out There", eftersom det handlar om rymden och utomjordingar. Vi är nästan helt säkra på att det finns utomjordiskt liv utanför vårt solsystem och jag tycker att det är spännande. Vi vet inte vad som finns där ute. Jag lade även till två personer som står mitt i ljuset och som ser lite chockade ut. För bakgrunden valde jag att göra en slags skog. Själva citatet är skapad av aliens som bildar bokstäverna. Jag har använt akvarell färger och lite vanliga färgpennor. 
Engelbrektsskolan8
Serietäckning.
Jag har gjort en serie om mr Potatis.
Vasaskolan6
Serieteckning
Jag har gjort en serieteckning med 6 rutor som handlar om sniglar. Jag använde tre A4 papper, ett för att komma på hur karaktärerna skulle se ut, ett för att skissa och komma på hur rutorna skulle se ut och ett tjockt papper som skulle vara själva serieteckningen. Jag använde också blyertspenna, tuschpenna, sudd och linjal. Jag valde att ha ett lite konstigare utseende för serien t.ex. har några av sniglarna hår och näsa. Att sniglarna hade så många olika kroppsdelar gjorde att jag kunde ge alla ett unikt utseende och ge dem olika ögon, näsor, hår och munnar. Det får även serien att sticka ut lite.När jag skapade serien behövde jag uttrycka gläjde, chock och sorg. Jag gjorde det genom att fokusera mycket på karaktärernas ögonbryn och munnar. Man kan uttrycka mycket med dem, framförallt med ögonbrynen.Jag valde att inte tuscha texten utan att istället skriva med blyerts för att turschpennan jag hade målar tjocka linjer som inte funkar bra när man ska skriva.Av att göra serien har jag blivit bättre på att använda tuschpenna, uttrycka känslor, ha mer kul med mina karaktärers utseenden och såklart att göra serier. Jag är väldigt nöjd med min serie, några områden jag tushade på ser lite dåliga ut men det mesta ser bra ut. 
Vasaskolan6
Manga
Skriv två saker som jag är nöjd med i min bild.Svar: 1. Mönstret på baksidan         2. Närbild/porträttbildSkriv En sak som jag skulle vilja ändra eller förbättra i min bild.Svar: Stående bild kunde vara like mer lik i ansiktet mot närbilden/porträttbilden.
Tingdalsskolan5

Rubikskub 3D
Lillsjöskolan4
serieteckning
Vecka 20. Jag tänkte ut vad min serie skulle handla om och började skissa.Vecka 21. Jag skissade och började färglägga.Vecka 22. Jag fyllde i tekningen så att den blev helt färdig.
Vasaskolan6
Porträtt av farfar
jag började med att mäta upp så att alla linjer blev jämna och sedan lade jag en linjal på och ritade raka linjer på original fotot. Jag ritade sedan ut linjerna på det stora pappret med lika många rutor som på originalet fast i större format. Sedan började jag med att skissa ut de yttre linjerna av farfar så att det stämde med originalet. Jag valde att rita de yttre konturerna så att man kan utgå ifrån dem när man skall rita detaljerna sedan som rynkor, öga, näsa, mun och öron som jag delvis har börjat på. jag har skuggat också men jag överskuggade ibörjan men sedan suddade jag ut det mesta så nu blev det bättre sedan ritade jag kavajen och använde mig av skuggningsteknik med en stompf (som jag också använde för ansiktet) det var svårt att göra kavajen eftersom att den var så mörk och det krävdes mycket blyerts för att fylla i den. Den blev ganska bra tycker jag. Nu är jag klar och jag blev väldigt nöjd med resultatet, jag kunde ha gjort himlen mer realistiskt om jag hade haft mer tid men annars är jag nöjd.
Vasaskolan7
Konsthistoria
Jag och Tindra har gjort en tavla i stilriktningen surrealism. Surrealism är en riktning inom modernistisk konst, litteratur och filosofi. Stilriktningen uppstod i Frankrike på 1920-talet och spred sig över världen. Konstverk som är skapade inom surrealismen brukar oftast vara fantasier eller drömmar som konstnären återskapat. Det finns inga gränser inom stilriktningen och de är det som är charmen med surrealism. Några kända konstnärer inom surrealismen är Salvador Dali, René Magritte och Max Ernst. Vi använde oss av blyertspennor, sudd, målarfärg, tavla, lim och kokos. Först skissade på ett papper hur vi ville att tavlan skulle se ut, sedan monterade vi ihop tavlan och skissade ut hur vi hade tänkt att de skulle se ut. Efter det började vi måla tavlan och till sist limmade vi även fast kokosflingor. Jag tyckte arbetet gick väldigt bra och vi var överens om hur vi skulle göra. Jag tyckte också själva uppgiften var väldigt rolig eftersom man får använda fantasin mycket inom surrealismen. Jag har även gjort en egen tavla i stilriktningen surrealism. Då använde jag mig av en mindre tavla, blyertspennor, sudd, tuschpenna och målarfärger. Först så skissade jag ut på tavlan hur jag ville att det skulle se ut sedan så började jag måla. Det tog ett tag att få till färgerna jag ville ha men tillslut blev jag nöjd med dom. Efter att jag målat de större partierna av bakgrunden svart och de torkat så började jag fylla i de små, mer detaljerade områdena med en svart tuschpenna. Till sist målade jag dit pupiller på mina ögonblommor och jag målade även dit tårar på vissa ögon. Denna tavla var också väldigt rolig att göra och jag blev nöjd med resultatet, men den var mycket mer komplicerad än den gemensamma tavlan och tog nästan längre tid att måla. Dock tycker jag att det var värt de i slutändan. 
Anders-Olofs skolan9
arkitektur
Varför valde du det monument/byggnad som du valde?För att det var det enda jag visste om.Har du lärt dig någonting nytt om monumentet/byggnaden?Nej, det har jag inte.Hur fungerade arbetet med skuggorna?Det fungerade bra med skuggornaVilka verktyg har du använt i ditt arbete?min datorSkulle du kunna ge dig själv några tips om du skulle göra om den här uppgiften igen?Ja att göra i bättre färgHur kändes uppgiften? (Lätt, svår, rolig etc)bra
Hedeskolan7
Namn
Skriv två saker som jag är nöjd med i min bild.Svar: 1.namnet. Och mina färger.         2.Skriv en sak som jag skulle vilja ändra eller förbättra i min bild.Svar: inget.
Tingdalsskolan4